მთავრობა ამ ეტაპზე არ აპირებს "საქართველოს მცირე და საშუალო საწარმოთა ასოციაციის" კანონპროექტის "მცირე ბიზნესის შესახებ" მიღებას.
როგორ სააგენტო "ჯი-ეიჩ-ენს" ასოციაციაში განუცხადეს, კანონპროექტზე აღმასრულებელი ხელისუფლების ზოგიერთი უწყებიდან გადაგზავნილი დასკვნა საკმაოდ ზედაპირულია, რის საფუძველზეც შეიძლება ვივარაუდოთ, რომ ხელისუფლების წარმომადგენლები "მცირე ბიზნესის შესახებ" კანონპროექტს დეტალურად და საფუძვლიანად არ გაცნობიან.
"კანონპროექტი აღმასრულებელ ხელისუფლებას გადავუგზავნეთ. ჩვენი სტრატეგია იყო, რომ კანონპროექტთან დაკავშირებული საკითხები ჯერ აღმასრულებელ ხელისუფლებასთან გაგვევლო და ამის შემდეგ პარლამენტში მის ლობირება დაგვეწყო. აღმასრულებელი ხელისუფლებიდან კანონპროექტზე დადებული დასკვნა არის საკმაოდ ზედაპირული, რადგანაც რეალურად ისინი კანონპროექტს სიღმისეულად არ გაცნობიან",- განაცხადა "ჯი-ეიჩ-ენთან" საუბრისას "საქართველოს მცირე და საშუალო საწარმოთა ასოციაციის" აღმასრულებელმა დირექტორმა ლევან კალანდაძემ.
ლევან კალანდაძის განმარტებით, კანონპროექტის სახით ახალი რეგულაციების შემოტანა, მათ შორის მცირე ბიზნესის სტიმულირებასთან მიმრთებაში, რიგ ეკონომიკური ბლოკის სამინისტროებს პრიორიტეტულად არ მიაჩნიათ.
"ფინანსთა სამინისტრომ თავის დასკვნაში მოიწერა, რომ მცირე ბიზნესს განეკუთვნებიან საწარმოები, როლებიც 2 მლნ. ლარის ბრუნვის მქონენი არიან და შესაბამისად მათვის მასტიმულირებელი რეგულაციების მიღება მიზანშეწონილად არ მიჩნიათ და ამ ეტაპზე ამ კანონპროექტის მხარდაჭერას არ აპირებენ", - აცხადებს "საქართველოს მცირე და საშუალო საწარმოთა ასოციაციის" აღმასრულებელი დირექტორი ლევან კალანდაძე.
შეგახსეებთ, რომ რამდენიმე თვის უკან "საქართველოს მცირე და საშუალო საწარმოთა ასოციაციამ" მცირე ბიზნესის დასაცავად საკანონმდებლო ინიციატივით გამოვიდა. "მცირე ბიზნესის შესახებ" კანონპროექტის თანახმად, საჯარო სამართლის იურიდიული პირი - მცირე ბიზნესის ადმინისტრაცია შეიქმნება, რომლის მისიაც მცირე ბიზნესისა და მეწარმეობის განვითარების ხელშეწყობა იქნება.
კანონპროექტის მიხედვით, ადმინისტრაცია შეიმუშავებს ყოველწლიურ პროგრამას, რომელსაც საქართველოს მთავრობასთან შეთანხმების შემდეგ დაამტკიცებს საქართველოს პარლამენტი.
პროგრამა შესაძლებელია ითვალისწინებდეს: საგარანტიო წერილების გაცემა ან ფინანსური საშუალებების გამოყოფას მცირე ბიზნესის დაკრედიტების მიზნით შუამავალი ორგანიზაციების მეშვეობით, დამწყები და ასევე არსებული საწარმოების გასავითარებლად.
ასევე ტრენინგებისა და სწავლებების ორგანიზებას მცირე ბიზნესში დასაქმებული მოქალაქეებისათვის მათი მენეჯერული კვალიფიკაციის ამაღლებისა და გადამზადების მიზნით, მარკეტინგული სტრატეგიების დამუშავებაზე, ბიზნეს გეგმების შედგენაზე, კომერციულ ბანკებთან და სახელმწიფო ინსტიტუტებთან ურთიერთობების საკითხებზე. სასწავლო პროგრამების მიზანია ბაზრის მოთხოვნებთან საწარმოთა ადაპტაციის ხელშეწყობა;
გარდა ამისა ადმინისტრაცია შეიმუშავებს შესაბამის რეკომენდაციებსა და წინადადებებს საქართველოში მცირე ბიზნესის დაფუძნებისა და ოპერირებისთვის მაქსიმალურად გამარტივებული სისტემის შესაქმნელად.
მაშინ როდესაც ძალზედ გართულებულია საქართველოს კომერციული ბანკებიდან იაფი სესხის მიღება ბიზნესის განვითარებისათვის და პრაქტიკულად შეუძლებელი მის დასაწყებად, აღნიშნული წინადადება მოახდენს რადიკალურ გარდატეხას ეკონომიკის განვითარების ამ ეტაპზე.
კანონპროექტის ავტორთა განმარტებით, უკანასკნელ პერიოდში მსოფლიო ეკონომიკაში, და განსაკუთრებით კი ტრანსფორმაციული ეკონომიკის ქვეყნებში მიმდინარე პროცესებმა ნათლად დაადასტურეს, რომ მცირე ბიზნესი მიეკუთვნება ეკონომიკური აქტივობის ყველაზე მობილურ სეგმენტს და იგი მნიშვნელოვანი ფაქტორია როგორც სიღარიბის დაძლევის, ისე განსაკუთრებით ახალი სამუშაო ადგილების შექმნის თვალსაზრისით, რადგან არ მოითხოვს მნიშვნელოვან კაპიტალდაბანდებებს. სამწუხაროდ, საქართველოში ამ სფეროს მარეგულირებელი საკანონმდებლო გარემო არ არსებობს, განსხვავებით დასავლური სახელმწიფოებისაგან. ამდენად, მნიშვნელოვანია, რომ შეიქმნას ასეთი მარეგულირებელი აქტების კრებული, რომლის ხერხემალი, სწორედ მცირე ბიზნესის შესახებ კანონი უნდა გახდეს.
კანონპროექტი განსაზღვრავს მცირე ბიზნესის დეფინიციას, რომლის თანახმადაც მცირე ბიზნესი არის ეკონომიკური საქმიანობა, რომელიც ხორციელდება მცირე ან მიკრო საწარმოს მიერ; განსაზღვრულია აგრეთვე მცირე საწარმოც, როგორც "მეწარმეთა შესახებ" საქართველოს კანონის საფუძველზე შექმნილი ორგანიზაცია, (გარდა სააქციო საზოგადოებისა) რომლის ბრუნვა კალენდარული წლის განმავლობაში არ აღემატება 2 მილიონ ლარს. ამასთან კანონი მკვეთრად აყალიბებს იმ სფეროებს, რომლებზეც არ ვრცელდება ამ კანონით განსაზღვრული წესები, კერძოდ ასეთი ტიპის საწარმო არ უნდა ეწეოდეს საბანკო, სადაზღვევო და სხვა სახის ფინანსურ, საადვოკატო მომსახურებას და არ უნდა აწარმოებდეს აქციზურ საქონელს, არ უნდა ეწეოდეს ლატარიების ორგანიზებას და მოღვაწეობდეს სათამაშო ბიზნესის სფეროში. ამასთან საწესდებო კაპიტალში წილს არ უნდა ფლობდეს პირი, რომელიც არ აკმაყოფილებს მცირე საწარმოსთვის ამ კანონით დადგენილ სტანდარტებს.
ამასთან კანონპროექტი ითვალისწინებს მცირე ბიზნესის ადმინისტრაციის შექმნას, რომელიც არის საქართველოს კანონმდებლობის მიხედვით შექმნილი საჯარო სამართლის იურიდიული პირი, იგი ფლობს სახელმწიფო ქონებას, მოქმედებს როგორც საჯარო, ისე საერთაშორისო დაფინანსებით და კერძო შემოწირულობებით. მისი საქმიანობის კონტროლს ახორციელებს საქართველოს მთავრობა. მას გააჩნია ცენტრალური და რეგიონული ოფისები. რეგიონალური ოფისები იქმნება, როგორც ადმინისტრაციის წარმომადგენლობები მოცემულ ტერიტორიულ ერთეულებში, სახელწოდებით "მცირე ბიზნესის განვითარების ცენტრები".
ადმინისტრაციის ხელმძღვანელი ორგანოა მმართველი საბჭო (შემდგომში საბჭო), რომელიც შედგება 7 წევრისაგან. საბჭოს წევრთა შემადგენლობას 4 წლის ვადით ამტკიცებს საქართველოს პარლამენტი, რომელთაგან: 2 წევრს წარადგენს საქართველოს პრეზიდენტი, 2 წევრს წარადგენს საქართველოს მთავრობა, 1 წევრს საქართველოს ეროვნული ბანკი, 1 წევრს პარლამენტის საფინანსო საბიუჯეტო კომიტეტი და 1 წევრს პარლამენტის ეკონომიკური პოლიტიკისა და დარგობრივი ეკონომიკის კომიტეტი. 10 დღის ვადაში საქართველოს პარლამენტი დამსწრეთა უმრავლესობით, მაგრამ არა ნაკლებ სიითი შემადგენლობის 1/3-ის თანხმობით, ამტკიცებს საბჭოს შემადგენლობას.
საბჭო თავის შემადგენლობიდან 4 წლის ვადით ირჩევს ადმინისტრაციის უფროსს, რომელიც საერთო კოორდინაციას უწევს ადმინისტრაციის საქმიანობის ორგანიზაციულ, საკადრო და სხვა საკითხებს. იგი უნდა იყოს საზოგადოებაში მაღალი რეპუტაციის მქონე, მაღალი კვალიფიკაციის მქონე პირი, რომელიც კარგად ფლობს ინფორმაციას მცირე ბიზნესის სფეროში საერთაშორისო გამოცდილებაზე, ქვეყანაში არსებულ მდგომარეობაზე, მცირე ბიზნესის საჭიროებებსა და პრობლემებზე.
"მცირე ბიზნესის შესახებ" კანონპროექტის თანახმადვე, განსაზღვრულია ადმინისტრაციის ფუნქციები. პროექტის თანახმად ადმინისტრაციის ფუნქციებია: მცირე ბიზნესის მხარდამჭერი პოლიტიკის შემუშავება, დამტკიცებული პროგრამებით გათვალისწინებული ღონისძიებების განხორციელება და კოორდინაცია; ყოველკვარტალური და წლიური ანგარიშების მომზადება და გამოქვეყნება.
კანონპროექტით განსაზღვრულია მცირე ბიზნესის მხარდაჭერის ფორმები, როგორიცაა ფინანსური სახსრების მოზიდვა, სესხების (მიკრო სესხების) გასაცემად ბიზნესის დაწყებისა და განვითარებისათვის საშუამავლო კომერციული ბანკების და მიკრო-საფინანსო ორგანიზაციების მეშვეობით; მცირე ბიზნესის წარმომდგენლებისათვის საინფორმაციო საკონსულტაციო მომსახურების გაწევა; მენეჯერული კვალიფიკაციის ამაღლებისა და გადამზადების, ბიზნეს-გეგმების შედგენის, მარკეტინგული სტრატეგიების შემუშავების შესახებ ტრენინგების, სწავლებებისა და სემინარების მოწყობა მცირე ბიზნესში დასაქმებული პირებისათვის; მცირე ბიზნესის ოპერირებისათვის საჭირო ინფრასტრუქტურის განვითარება.
მცირე ბიზნესის მხარდასაჭერი ფინანსები შედგება დამტკიცებული სახელმწიფო პროგრამის ფარგლებში გამოყოფილი საბიუჯეტო სახსრებისაგან; ფიზიკური და იურიდიული პირების, ასევე საერთაშორისო ორგანიზაციების მიერ გამოყოფილი გრანტებისა და შემოწირულობებისაგან და კანონმდებლობით ნებადართული სხვა შემოსავლებისაგან. განსაზღვრულია, რომ ბიუჯეტის კანონით დამტკიცებული მთლიანი ხარჯების 2 პროცენტი მიიმართება მცირე ბიზნესის ადმინისტრაციის საქმიანობის დასაფინანსებლად, რაც აისახება სახელმწიფო ბიუჯეტის შესახებ ყოველწლიურ კანონში. თუმცა ეს არ ზღუდავს უფრო მეტი სახსრების გამოყოფას.
მოზიდული ფინანსური სახსრების განთავსება კერძო საწარმოებში ხორციელდება შუამავალი კომერციული ბანკების და მიკრო-საფინანსო ორგანიზაციების მეშვეობით, მცირე საწარმოების მიერ შემუშავებული ბიზნეს გეგმების საფუძველზე; ადმინისტრაცია მცირე ბიზნესის მხარდასაჭერად მოზიდული სახსრების კომერციულ ბანკებში განთავსების მიზნით აცხადებს ტენდერს "სახელმწიფო შესყიდვების შესახებ" საქართველოს კანონის შესაბამისად. ტენდერში მონაწილე სუბიექტებიდან იგი შეარჩევს 3 საუკეთესო წინადადებას, რომელთაგან პირველს გადაეცემა სახსრების 50 პროცენტი, ხოლო მეორესა და მესამეს 30 და 20 პროცენტის ოდენობით შესაბამისად. აღნიშნული ასიგნებების სულ მცირე 30 პროცენტი მიიმართება დამწყები საწარმოების დასაფინანსებლად, თუ ასეთი განაცხადები იქნება წარმოდგენილი;