რკინიგზის ჩქაროსნული მაგისტრალის მშენებლობა მოსახლეობის სიცოცხლეს საფრთხეს უქმნის
თბილისი.22.07.13."ჯი-ეიჩ-ენი". რკინიგზის ჩქაროსნული მაგისტრალის მშენებლობა მოსახლეობის სიცოცხლეს საფრთხეს უქმნის, აღნიშნულის შესახებ განცხადებას „საერთაშორისო გამჭვირვალობა - საქართველოში" აკეთებენ. არასამტავრობო ორგანიზაციის ინფორმაციით, საქართველოს რკინიგზის ჩქაროსნული მაგისტრალის მშენებლობის მიზნით სოფელ ქვიშხეთში გვირაბის მშენებლობის გამო, რამდენიმე სახლი დანგრევის პირასაა. ადგილობრივი მოსახლეობის ინფორმაციით, რკინიგზის დეპარტამენტის წარმომადგენლებმა მოსახლეობას სახლების დაუყოვნებლივ დატოვება მოთხოვეს, ალტერნატიული საცხოვრებელი ფართის ან კომპენსაციის შეთავაზების გარეშე.
„მაგისტრალის მშენებლობამ დააზარალა ზესტაფონის მუნიციპალიტეტის სოფლების შორაპნისა და წიფლნარას მოსახლეობაც. მათი ნაწილი სასოფლო-სამეურნეო დანიშნულების მიწების, ხოლო ნაწილი საავტომობილო გზის გარეშეა დარჩენილი. ასევე, გვირაბის გასწვრივ მდებარე ქანები სიღრმეში მიიწევს და მათზე განლაგებული საცხოვრებელი სახლები ნგრევის საშიშროების წინაშე დადგა. მდგომარეობა კიდევ უფრო სახიფათო გახდა მიმდინარე წლის 15 აპრილს, გვირაბის ჩამონგრევით წარმოქმნილი სიცარიელის გამო.
პროექტი სახელწოდებით „სწრაფი რკინიგზა" ს.ს. საქართველოს რკინიგზამ 2011 წლის დასაწყისში დაიწყო. პროექტის მიზანია მატარებლის სიჩქარის გაზრდის მიზნით, თბილისისა და ბათუმის დამაკავშირებელი მაგისტრალის უღელტეხილის რეგიონის მოდერნიზება. „სწრაფი რკინიგზა" წარმოადგენს საქართველოს რკინიგზასა და ჩინურ კომპანია „China Railway 23rd Bureau Group Co, Ltd"-ს ერთობლივი პროექტის ნაწილს, რომლის საერთო ღირებულება 597.732.900 ლარს შეადგენს"- განმარტავენ „საერთაშორისო გამჭვირვალობა - საქართველოში".
„საერთაშორისო გამჭვირვალობა - საქართველო" მოუწოდებს საქართველოს რკინიგზასა და კომპანია „China Railway 23rd Bureau Group Co, Ltd"-ს, სასწრაფოდ მოხდეს ხაშურის მუნიციპალიტეტის სოფელ ქვიშხეთში მიმდინარე სამუშაოების შეჩერება, მოსახლეობის სიცოცხლისათვის საშიში საცხოვრებელი სახლებიდან გამოყვანა და მათი ალტერნატიული საცხოვრებელი ფართით ან შესაბამისი კომპენსაციით უზრუნველყოფა.
არასამთავრობო ინვესტორებს ასევე მოუწოდებს, რომ დროულად განხორციელდეს სოფლების შორაპნისა და წიფლნარას მონაკვეთებზე მაგისტრალის მშენებლობისთვის საჭირო მიწის ნაკვეთების იდენტიფიცირება, შეფასება და მოსახლეობისთვის კომპენსაციის მიცემა ან, შეთანხმების შემთხვევაში, მშენებელი კომპანიის სარგებლობაში არსებულ მიწის ნაკვეთებზე იჯარის ხელშეკრულების გაფორმება და სოფლის მოსახლეობის აუცილებელი სამანქანო გზით უზრუნველყოფა.
როგორც ორგანიზაციაში განმარტავენ, მათი წარმომადგენლები პირადად იმყოფებოდნენ სოფელ ქვიშხეთში, შეხვდნენ მოსახლეობას და დაათვალიერეს დაზიანებული სახლები. გაირკვა, რომ აფეთქებებისა და მიმდინარე მშენებლობის შედეგად:
საცხოვრებლად უვარგისი გახდა რამდენიმე სახლი. მშენებლობაზე პასუხისმგებელი კომპანია მხოლოდ ერთ-ერთ დაზარალებულ ოჯახს რამდენიმე თვის განმავლობაში უნაზღაურებდა საცხოვრებელი სახლის ქირას, თუმცა დღეის მდგომარეობით ქირის გადახდა აღარ ხორციელდება და ოჯახი ისევ სიცოცხლისათვის საშიშ პირობებში ცხოვრობს;
საფრთხის ქვეშ გვირაბის პარალელურად მცხოვრები 6 ოჯახი აღმოჩნდა. მიმდინარე წლის 15 აპრილს, მორიგი აფეთქების შედეგად მიწისქვეშა გვირაბი ჩაიშალა და ე.წ. ძაბრის ფორმა მიიღო. მიწის ქვეშ შექმნილმა სიცარიელემ, გვირაბის გასწვრივ არსებული ქანების და საცხოვრებელი სახლების სიღრმეში სვლა გამოიწვია.
ქანების დაწევის გამო სხვადასხვა სახის დეფორმაცია და დაზიანებები აქვს მიღებული სოფლის ტერიტორიაზე არსებულ თითქმის ყველა სახლს.
იმავდროულად, სოფლების შორაპნისა და წიფლნარას მოსახლეობის ნაწილი სასოფლო-სამეურნეო დანიშნულების მიწების, ხოლო ნაწილი საავტომობილო გზის გარეშე დარჩა.
სოფელ წიფლნარაში აფეთქებითი სამუშაოების გამო მოიშალა სოფლის გარე სამყაროსთან დამაკავშირებელი სამანქანო გზა. მოსახლეობის მიერ მოწოდებული ინფორმაციით, არსებული პრობლემის შესახებ ინფორმირებულია როგორც მუნიციპალიტეტის გამგეობა, ასევე საქართველოს რკინიგზის ხელმძღვანელობა. თუმცა, კონკრეტული ნაბიჯები დღემდე გადადგმული არ არის.
„საერთაშორისო გამჭვირვალობა - საქართველო" აქტიურად თანამშრომლობდა საქართველოს რკინიგზასთან, როდესაც ხარაგაულის რაიონში დაიწყო მშენებლობის ზემოქმედების ქვეშ მოქცეული მოსახლეობის მიმართ კომპენსირების პროცედურები. მიგვაჩნია, რომ პროცესი კანონის სრული დაცვით განხორციელდა და მოქალაქეებმა მიიღეს ადექვატური კომპენსაცია. თუმცა მშენებლობის დაწყების შემდეგ როგორც ვნახეთ გამოიკვეთა მთელი რიგი პრობლემები, რის შედეგადაც დაზიანდა საცხოვრებელი სახლები და მიწის ნაკვეთები, რომელთა კომპენისერა პროექტით არ იყო გათვალისწინებული.
საქართველოს რკინიგზის განმარტებით, კონტრაქტის თანახმად, ჩინური კომპანია არის პასუხისმგებელი მესამე პირის მიმართ მიყენებული ზიანის ანაზღაურებაზე. სოფელ ქვიშხეთის შემთხვევაში, თავდაპირველად მათ უზრუნველყვეს დაზარალებულთა სხვა საცხოვრებელ სახლებში გადაყვანა და ბინის ქირის გადახდა, თუმცა 2013 წლის იანვრის თვიდან ყოველგვარი დასაბუთებისა და განმარტების გარეშე შეუწყვიტეს თანხის გადახდა. გაურკვეველი რჩება მშენებელი კომპანიისა და საქართველოს რკინიგზის გეგმები როგორც სოფელ ქვიშხეთში ისე სხვა სოფლებში დაზიანებული სახლების თუ მიწის ნაკვეთების მიმართ.